De 5 beste PR-campagnes van 2023 (tot nu toe)

Beoordeeld door
14 September 2023 (Bijgewerkt op 14 December 2023)
De 5 beste PR-campagnes van 2023 (tot nu toe)

2022 was een zwaar jaar voor de economie. De inflatie bereikte het hoogste punt in 40 jaar, de brandstofprijzen schoten omhoog en het consumentenvertrouwen kelderde. Nu staat de VS op het punt om in een recessie te belanden die naar verwachting in de tweede helft van 2023 zal toeslaan.

Het is niet makkelijk. Marketingteams voelen de druk om dezelfde resultaten te behalen met  krimpende budgetten. Maar PR biedt mogelijkheden en bewijst dat het een goede alternatief kan bieden.

Pioneer-Academy-blog-cta

Hier zijn onze favoriete PR-campagnes tot nu toe in 2023:

1. Tony's Chocolonely, Oxfam en Glastonbury

Als PR-campagnes emoji's waren, dan zou deze de kus van de chef zijn.

De campagne bracht twee partners van Oxfam, de liefdadigheidsinstelling tegen armoede, bij elkaar: Tony’s Chocolonely, de Nederlandse snoepfabrikanten met de missie om slavernij in de chocolade-industrie te beëindigen, en Glastonbury, het grootste muziekfestival van het Verenigd Koninkrijk.

Geïnspireerd door Charlie and de Chocoladefabriek ontwikkelde Tony's Chocolonely een chocoladereep met een beperkte oplage waarin ze vijf Glastonbury-tickets verstopten. Ze verkochten de repen via Oxfam en alle winst ging naar het goede doel.

Tony's Chocolonely heeft het Verenigd Koninkrijk de afgelopen jaren op stormachtige wijze veroverd, maar is nog steeds een relatief nieuw merk. Door zich te richten op bezoekers van Glastonbury hopen Tony's en Oxfam de aandacht van jongere consumenten te krijgen.

De actie zorgde niet alleen voor een toestroom van potentiële klanten naar de Oxfam winkels in de winkelstraten, maar creëerde ook een stortvloed aan sociale media momenten. Eerst deelden mensen hun zoektocht naar de repen (ze waren snel online en in de winkel uitverkocht). Daarna verschenen langzaam de winnaars, waarvan sommigen zelfs hun reacties deelden op sociale media. Wie droomt er niet van een campagne die zelf content genereert?

2. Fenty Beauty tijdens de Super Bowl

In de wereld van marketing en PR stelt de Super Bow nooit teleur. Rhianna's 2023 halftime show was daarbij geen uitzondering.

Om haar prestaties en zakelijke uitmuntendheid te laten zien, koos Rhianna een moment halverwege de set om snel (en letterlijk) haar neus te poederen met een product van haar cosmeticamerk Fenty Beauty. De vier seconden durende stunt liet zien hoe serieus ze haar zaken neemt buiten de muziekindustrie - alsof we daar nog aan twijfelden. Het leverde haar ook veel geld op.

Volgens Cosmetics Business steeg het aantal Google-zoekopdrachten naar Fenty Beauty met 883% direct na de Super Bowl. Launchmetrics berekende dat haar optreden voor $11,3M media-impactwaarde genereerde voor Fenty Beauty in de week na de Super Bowl. Daarnaast verdiende haar lingeriemerk Savage x Fenty $4.2M aan media-impactwaarde in de daaropvolgende week. Niet slecht voor zo'n brutale product placement.

product deck
We can make your next PR campaign shine

Want to know how?

3. F*ck Oatly.com

Oatly heeft genoeg slechte pers gehad. In 2018 veroorzaakten ze opschudding onder sommige veganisten toen ontdekt werd dat Oatly hun bijproducten verkocht aan varkensboeren. In 2021 verloren ze de merkzaak die ze hadden aangespannen tegen kleine haver melkproducenten Glebe Farm (het ziet er nooit echt goed uit om het op te nemen tegen een onafhankelijk familiebedrijf). En, zoals ze nu beloven, komt er "binnenkort een nieuw schandaal."

A screenshot of Oatly's website leads with the header "f*ck Oatly.com, a time machine of all things bad about an oat drink company".

Om het mensen gemakkelijker te maken een hekel aan ze te hebben, hebben ze www.fckoatly.com gemaakt. Een handige one-stop-shop voor iedereen die hen wil afkraken in de reactiesectie van Oatly's volgende sociale media post. Is de link te vulgair voor je? Maak je geen zorgen. Als F*ck Oatly je niet bevalt, kun je naar www.fckfckoatly.com of www.fckfckfckoatly.com gaan.

Oatly publiceerde de site in oktober 2022 maar koos ervoor om hem niet te delen met de rest van de wereld. In plaats daarvan wachtten ze tot het organisch ontdekt zou worden. Het duurde even, maar tegen maart 2023 explodeerde sociale media over de gimmick. Natuurlijk was niet iedereen onder de indruk. Maar het creëerde wel een buzz; het trok media-aandacht en benadrukte Oatly's inzet voor transparantie (en ongebruikelijke marketingtechnieken).

4. Flush your ex

Je verwacht niet dat een toiletpapierfabrikant een Valentijnsdagcampagne organiseert, maar Who Gives a Crap is geen gewoon toiletpapierbedrijf.

In februari kwam Who Gives a Crap met een nieuwe bron van wc-rollen dankzij de Flush your ex-campagne. De campagne riep mensen op om de liefdesbrieven van hun ex te sturen om "de beloftes van je ex om te zetten in iets nuttigs" omdat "niets zegt einde relatie beter dan te weten dat iemand, ergens, die oude woorden precies plaatst waar ze horen."

Toegegeven, het klinkt alsof de creatieve geesten achter de campagne misschien gesprek met de psygoloog nodig hebben, maar het is desondanks een briljant idee. Het was onverwacht, goed getimed en het benadrukt hoe belangrijk ze recycling vinden.

Had deze optie maar bestaan toen ik deze nodig had.

5. Bert's Books

Bert’s Books is een kleine, onafhankelijke boekhandel in Swindon in Engeland. Met een slim samengestelde etalage bewezen ze dat je geen groot budget nodig hebt om een PR-campagne viraal te laten gaan.

De boekverkopers deelden hun ironische etalage op Twitter, wat hen binnen de kortste keren internationale media-aandacht opleverde. Het is een geweldig voorbeeld van newsjacking — profiteren van actuele gebeurtenissen om je producten, merk of diensten te promoten.

Vorig jaar zagen we ook tal van geweldige campagnes. Bekijk onze favoriete campagnes van 2022 voor meer inspiratie voor jouw komende PR-campagne.

MediaRelationsGuide-cta

Sjors Mahler is the Commercial Director at pr.co. He’s worked with PR and communications teams for 9 years and has organized dozens of meetups and events for the Amsterdam PR community. Sjors has an MSc in Persuasive Communications and specializes in branding, sales strategy, and inbound PR.. Connect on LinkedIn or send an email

image description
Download our canvas to get started with your communications strategy. Download Canvas